Zasady Gry

Cała sztuka polega na tym, by tocząc kulę, trafić w odległy o ok. 20 m, konkretny kręgiel. Ułatwią Ci to 3 rzędy kropek znajdujące się na rozbiegu. Po kilku rzutach na pewno ustalisz odpowiednią dla siebie odległość od linii spalonego. Na początek zacznij rzut od odległości 4,5 kroku.

Ważne jest, by kula miała odpowiednią wagę (6-16 funtów), wielkość i rozstaw otworów na palce. Do otworów wsuń dwa środkowe palce i kciuk - palce powinny wchodzić w otwory do drugiej kostki, kciuk powinien schować się cały. Drugą ręką podtrzymuj kulę - jeżeli nie odczuwasz takiej konieczności, to znaczy, że wybrałeś za lekką. Raz dobraną kulą graj przez całą rozgrywkę. Wygrywaj i przegrywaj z humorem i z honorem. Boje o punkty i zwycięstwo traktuj jak dobrą zabawę.

Pozycja i postawa

  • ramiona pod kątem prostym
  • lewa ręka pomaga utrzymać kulę
  • przegub sztywny i prosty
  • łokcie blisko bioder
  • kolana lekko ugięte
  • stopy razem

Zasady punktacji

Celem gry jest zbicie wszystkich kręgli. Gra składa się z 10 kolejek, każdy zbity kręgiel to jeden punkt. Jeżeli w pierwszym rzucie strącisz wszystkie kręgle, kończysz grę w tej kolejce, jeżeli nie, otrzymujesz drugi rzut z kręglami, których nie zbiłeś w pierwszej kolejce. W 10 kolejce, po zbiciu wszystkich kręgli za pierwszym razem, dostajesz 2 dodatkowe rzuty, przy zbiciu wszystkich kręgli w dwóch rzutach, dostajesz 1 dodatkowy rzut. Sumujesz ilość zbitych kręgli w 10 kolejkach i wygrywasz zdobywając największą liczbę punktów. Maksymalna liczba punktów w grze wynosi 300.


Jak grać

1. PUSHAWAY
- pierwszy krok - najkrótszy, praworęczni zaczynają prawą nogą. Trzymaj kulę przed sobą, na wysokości klatki piersiowej, 20-30 cm od tułowia. Zamachnij się do przodu

2. PENDULUM SWING
- drugi krok - wykonaj go lewą nogą, następnie zrób wahadłowy ruch ręką w dół.

3. BACKSWING
- trzeci krok - ponownie prawą nogą, ręką z kulą wykonaj zamaszysty ruch maksymalnie do tyłu, nie wyżej od ramienia.

4. SLIDING STEP
- czwarty, najdłuższy krok lewą nogą, zamachnij się kulą w przód i wypuść ją z ręki. Jeśli przekroczysz linię spalonego - punkty nie są liczone

Oznaczenia w grze

STRIKE - zbijasz wszystkie kręglew pierwszym rzucie(znak X). Kolejne 2 Twoje rzuty w następnych kolejkach liczone są razy 2, w 10 kolejce razy 1

SPARE - zbijasz wszystkie kręgle w kolejce w dwóch rzutach (znak /). W następnej kolejce pierwszy rzut liczony jest razy 2, w 10 kolejce razy 1.

MISS - zbijasz część kręgli w pierwszym rzucie, a drugi jest niecelny. Otrzymujesz liczbę punktów równą zbitym kręglom w rzucie pierwszym.

SPLIT - po pierwszym rzucie pozostajesz ze skrajnie ustawionymi kręglami, z których możesz zbić tylko 1

FOUL - przekroczyłeś linię rzutu - spaliłeś, jeżeli zbiłeś kręgle, punkty nie są liczone, ale rzut tak.

5 - wynik pierwszego rzutu
4 - wynik drugiego rzutu
9 - wynik całej kolejki


Pamiętaj !

  1. Grasz tylko w specjalnym obuwiu - otrzymasz je w kręgielni.
  2. Nie rzucaj kuli tylko ją tocz.
  3. Odpowiednią dla siebie kulę dobierz przed grą i nie zmieniaj jej do końca rozgrywki.
  4. Przystępuj do gry mając wolne ręce.
  5. Przestrzegaj zasady pierwszeństwa rzutu gracza z prawej strony.
  6. Nie przekraczaj linii spalonego - punkty z takiego rzutu nie są liczone.
  7. W kręgielni boje o punkty i o zwycięstwo traktuj jak dobrą zabawę - wygrywaj i przegrywaj z humorem i honorem.